Public Enemy – Hazy Shady of a Criminal (Bjarki Pandemix)

Po kilku tygodniach od zamordowania George’a Floyda mass media w Stanach Zjednoczonych i na świecie coraz chętniej odwracają uwagę od trwających protestów. Te jednak nie tracą na sile – setki tysięcy ludzi nadal wychodzą na ulice, by pod hasłem Black Lives Matter opierać się rasizmowi oraz domagać systemowych zmian, które mogłyby zrównać szanse społeczne różnych grup etnicznych.

Środowisko artystyczne, zwłaszcza niezależna scena muzyki elektronicznej zaangażowała się w dyskusję, czy to przypominając swoje czarne korzenie, czy też przekazując dochody fundacjom zajmującym się m.in. pomocą prawną. Na wysokości zadania stanęła platforma Bandcamp, ogłaszając 5 czerwca dniem, w którym zrzeka się dochodów z zakupionej przez użytkowników muzyki na rzecz artystów. Ci zaś chętnie podzielili się z fanami niepublikowaną dotąd twórczością, a zarobione pieniądze przelali np. na konto NAACP (National Association for the Advancement of Colored People).

Dokładnie to uczynił Bjarki – płodny, specjalizujący się w gatunku IDM islandzki producent, który pod szyldem Pandemixes II wypuścił aż 22 remiksy utworów różnych wykonawców. Pośród długich i kwaśnych techno-jamów, jak hitowy singiel odnalazł się tam również „pandemix” blisko 30-letniego kawałka Public Enemy. Wyborny ukłon w kierunku uciśnionej po dziś dzień czarnej społeczności. Jakkolwiek warto uzupełnić ten remix o pominiętą przez Bjarkiego ponadczasową zwrotkę Chucka D, którą znajdziemy w oryginale Hazy Shade of Criminal.

Some people accuse some people of crimes
Some people get away with losin’ my rhyme
They don’t like where I’m comin’ from, so they play dumb
Dumb-diggety-dumb-diggety-dumb
But I’m tellin’ you what they do, everybody plays a fool
While the real thief cools in a pool
He who got the finger on the war button
Talkin’ loud and sayin’ nothin’
TV got ’em bigger than life
All he needs is a knife
Who the criminal?

Szymon Baczyński