M¥SS KETA

M¥SS KETA

Tonąc w wąskich uliczkach Brery szybko można się zanudzić szykownymi knajpami, zgiełkiem turystycznych atrakcji i niedostępnymi sklepami. Prawdziwy Mediolan skryty jest zupełnie gdzie indziej, a najlepszym przewodnikiem do tego świata jest M¥SS KETA. Zupełnie nowe, świeże wcielenie włoskiej gwiazdy muzyki popularnej odświeża ten wizerunek zastępując wykreowane gwiazdy Italietty kimś, kto kreuje się sam (a w zasadzie współkreuje się razem z kolektywem Motel Forlanini).

M¥SS KETA pochodzi z Mediolanu i to w zasadzie wszystko co możemy o niej powiedzieć na pewno. Chociaż życiowe tło jest w zasadzie pomijalne w rozumieniu tej twórczości – ważne jest to, co M¥SS KETA opisuje i w jaki sposób to robi. Ustalmy fakty – włoska muzyka popularna przeżywa kryzys, od lat już światowymi notowaniami nie wstrząsnęły wydawnictwa na miarę singli Rafaelli Carry, Ricchi e Poveri czy Renato Zero. Odpowiedzmy sobie sami w głębi serca – jak bardzo odmienna jest pozycja Fabio Rovazziego od – chociażby – Jovanottiego? Ta przerażająca kulturalna panorama rozbita została w 2014 roku właśnie postacią M¥SS KETA, która wtedy opublikowała w serwisie YouTube swój pierwszy utwór, stworzony w ramach kolektywu Motel Forlanini, noszący tytuł MILANO SUSHI & COCA.

10 Corso Como
after Duomo
la roba non ci basta
supermercato e pasta

M¥SS KETA żyje Mediolanem, a wręcz nim jest, udowadnia to naszpikowując swoje teksty odwołaniami do tego miasta i codziennego życia znudzonego millenialsa.

GPUBPqp

Majestatyczne Duomo w Mediolanie widziane oczami Google Street View.

Drugi największy hit M¥SS KETA przedstawia życie prawdziwej włoskiej gwiazdy w prawdziwym włoskim środowisku – to bodaj najgłębsze spojrzenie w codzienne życie M¥SS KETA i jej pochodzenie. Porta Venezia czyli brama wenecka to a) historyczna brama wjazdowa do miasta Mediolan; b) dzielnica, która wyrosła wokół niej – moim zdaniem – nie ma równie posh i wyniosłego miejsca na całej kuli ziemskiej. Idealna pożywka dla sztuki krytykującej dotychczasowy porządek i proponującej coś nowego, coś mniej odległego i zagubionego.

M¥SS KETA czasem wyjeżdża ze swojego miasta, pędzi wtedy na poszukiwania miejsc, w których może poobracać się pośród swoich idoli – wspomnianego już Fabio Rovazziego, Il Pagante ale też Elisabetty Canalis. M¥SS KETA analizuje i filtruje włoską kulturę w sposób dosadny i brutalny, a czasami wręcz niegrzeczny – chociażby wtedy kiedy przyznała że jeden z największych jej hitów, Musica Elettronica, powstał dzięki inspiracji włoskim zespołem rockowo-elektronicznym SUBSONICA.

* * *

5-by-vittorio-schiavo-1-1024x683
M¥SS KETA przed występem w Berghain
Zdjęcie autorstwa Vittorio Schiavo

M¥SS KETA niekiedy rezygnuje z okrutnie prześmiewczego tonu, chociaż jej twórczość zawsze wypełnia krytyka wyrażona karykaturalizacją zjawisk i osób. Zapytana o inspiracje w sztuce jednym tchem wymienia obok siebie CAZZURILLO, Yves Tumor, Conana Mockasina, Vince’a Staplesa czy Tigę. Oczami wyobraźni widzę ich wszystkich w line-upie jednego i tego samego festiwalu, a M¥SS KETA i jej twórczość spięłaby to wszystko w stylistycznie i ideologicznie koherentną całość. Podczas pierwszego i bodaj jedynego dotychczas występu w BERGHAIN M¥SS KETA oddała hołd twórczości Yves Tumor, nawet w wywiadach poprzedzających jej występ wygłaszała wielokrotnie hołdy dla tego artysty. Jak widać nie tylko redakcja muzyczna Akademickiego Radia Luz docenia jego twórczość.


Na temat M¥SS KETA słuchaj przez cały tydzień w AKADEMICKIM RADIU LUZ, a zwłaszcza o 00:00 i 14:00.