Loscil

Loscil

Rozpoznawany głównie pod hasłem muzyki ambientalnej, Loscil często wykracza w swojej twórczości poza ramy jednego gatunku. Tworzący liczne kompozycję do gier, sztuk teatralnych oraz filmów Scott Morgan eksploruje i miesza świat polirytmii, field recordingu, dubu i narastających tekstur dźwiękowych. Już w tym tygodniu możemy spodziewać się premiery najświeższego krążka artysty pt. lifelike. Kompozycja 14 utworów stanowić będzie ścieżkę dźwiękową do gry opartej o techniki medytacyjne i ma za zadanie pomóc nam skoncentrować uwagę i dać się rozpłynąć w muzycznych i wizualnych doznaniach.

Przygodę muzyczną rozpoczął już jako nastolatek grając w licznych zespołach o charakterze rockowo-punkowym. Od połowy lat 90 współtworzył formację Destroyer jako perkusista i gitarzysta. Grupa muzyczna rozpoczęła karierę od home-recordingowego albumu pełnego abstrakcyjnej szkicowej liryki podsycanej brzmieniem gitary akustycznej, momentami eksplorującej daleko poza standardową folkowo-rockową formą. Jego zainteresowanie muzyką elektroniczną rozpoczęło się w czasie studiów na kierunku Komunikacja i Muzyka na kanadyjskim uniwersytecie. Tam planując karierę inżyniera dźwięku zetknął się z cyfrową produkcją muzyczną i sound designem. Osłuchując się z kompozytorami takimi jak John Cage czy Stockhausen sam zaczął eksperymentować z field recordingiem czy nagrywaniem na taśmę. Wieloletnie próby formowania i eksplorowania dźwięku doprowadziły do wykształcenia jego obecnego stylu. Mimo zmiany gatunku muzycznego w swojej solowej twórczości, pozostaje wierny intuicyjnej oraz intymnej formie tworzenia, która wydaje się być wspólna dla obu projektów.

Zainspirowany muzyką klasyczną i jej akustycznym ciepłem, Scott Morgan stara się uzyskać podobny charakter w muzyce elektronicznej. Artysta często wykorzystuję brzmienie analogowych instrumentów, których dźwięk po nagraniu dekonstruuje na drobniejsze fragmenty bądź modyfikuje ich ton i barwę do momentu uzyskania satysfakcjonującego efektu. Działając głównie na zapętlonych ścieżkach eksploruje nastrój i fakturę poszczególnych motywów dźwiękowych nieustannie je zmieniając. Wszystko wykonywane jest w sposób subtelny i dyskretny hipnotyzując słuchacza i zapraszając go do podążania ambientalno dubowym tempem.

Artysta przyznaje, że w czasie nagrywania najnowszego albumu pt. Equivalents, czerpał inspiracje z czarno-białych zdjęć czołowego fotografa minionego wieku, Alfreda Stieglitza. Sztuki mediów stanowią dla Loscila zasadnicze źródło natchnienia w czasie komponowania i są nieodłącznym polem do okazywania własnej wrażliwości. Unikalne oprawy wizualne koncertów, sprawiają, że są one wyjątkowym przeżyciem nie tylko na pod względem muzycznym, ale i wizualnym. Twórczość Scotta Morgana możemy odnaleźć również na jego instagramowym profilu, gdzie umieszcza własne fotografie.

26 października we Wrocławskim Klubie Formaty podczas Before’u Ambientalnego Loscil zaprezentował materiał ze swojego sierpniowego krążka Equivalents, odrywając od rzeczywistości zgromadzonych w przytulnej sali odbiorców w ten chłodny, sobotni wieczór. Każde z ponumerowanych na ekranie rzymskimi liczbami nagrań, opatrzone było minimalistycznym filmem wyświetlonym w czerni i bieli. Z obrazów biła obezwładniająca prostota, co pozwalało delektować się płynnie przenikającymi się zdjęciami chmur, piasku i fal morskich. Klub Formaty ponownie stał się domem dla intymnych około-ambientowych koncertów, zapewniając publiczności gorącą herbatę, wygodne pufy, leżaki i nienaganny dźwięk. Wszystko to w ramach wspomnianego before’u przed odbywającym się miesiąc później Międzynarodowym Festiwalem Ambientalnym w pełnej odsłonie, podczas której ugoszczono artystów takich jak Abul Mogard czy Deaf Center. Zaś Radio LUZ, jak co roku, wspierało to kameralne, wyjątkowe w skali miasta wydarzenia.

 

Materiał przygotowała Martyna Ziomek