Club Chai / Unsound

Club Chai / Unsound

Za sprawą zbliżającego się festiwalu Unsound, w ramach cyklu Artysta Tygodnia, pod lupę bierzemy hasło Solidarność – motyw przewodni tegorocznej edycji, a także kolektyw Club Chai, którego działalność świetnie odzwierciedla brzmienie i wartości dominujące na festiwalu.

Na pierwszy rzut oka motyw przewodni tegorocznego festiwalu Unsound może wydawać się nieco pretensjonalny, jednak już samo prześledzenie jego programu rzuca światło na kompleksowość i istotę problemów dzisiejszego świata, na które wskazuje organizator… o uczestnictwie w ośmiodniowym festiwalu nie mówiąc. Po 30 latach od pierwszych (częściowo) demokratycznych wyborów, temat solidarności podejmowany przez niezależne środowisko muzyczne dotyczyć może dialogu między artystami, próby zjednoczenia scen, społeczności z całego świata. Mowa o solidarności w przemyśle muzycznym, ale i o solidarności w ogóle – w aspektach ekologicznych, społecznych, ekonomicznych, co przenika się na wielu poziomach. Liczy się aktywne tworzenie wspólnoty. Ludzie Unsoundu bez wątpienia zasługują tu na uznanie przez wzgląd na ich ogromną pracę nad faktycznym budowaniem programu wokół przyjętego motywu, a nie dorabianie go na siłę. Jego odbicie znajdziemy nie tylko w line-upie muzycznym, ale i pokazach filmowych oraz panelach dyskusyjnych.

Twórcy festiwalu Unsound podkreślają obecność w programie nie tylko wielu kobiet i osób niebinarnych, ale też twórców spoza tradycyjnych i zachodnich ośrodków kulturalnych. W 2019 roku w Polsce to już nie tylko forma protestu, a pewne standardy; wskazana w motywie przewodnim solidarność, które zwłaszcza po pełnych agresji i dyskryminacji wydarzeniach podczas Marszu Równości w Białymstoku, powinny obowiązywać. Przechadzając się po krakowskiej starówce w oczekiwaniu na wieczorne koncerty, warto więc poświęcić czas na uczestnictwo w obejmomowanych przez program Unsoundu panelach dyskusyjnych, jak np. tym traktującym o środowiskach LGBT+ i polskiej scenie klubowej.

Club Chai to wydawnictwo, audycja radiowa i cykl imprez w jednym. Ten prężnie działający projekt z Oakland prowadzą dwie DJ-ki i producentki – FOOZOOL oraz 8ULENTINA. W ich dynamicznych setach zawsze znajdziemy multum połamanych struktur, obrywane sample wokalne czy rytualne bębny. Ostatnimi czasy regularnie pojawiają się w Europie i całych Stanach, grając u boku najlepszych, wszędzie tam, gdzie publiczność gotowa jest na ogniste występy spod szyldu Club Chai, pełne wpływów niemal wszelkich możliwych kultur. Pseudonim 8ULENTINA bezpośrednio odnosi się do Bülent Ersoy – transseksualnej artystki, która stała się ikoną ruchu LGBT w Turcji przez swoje zaangażowanie w zmiany prawne i społeczne, związane z legalizacją zmiany płci. Zaś jej muzyczne pole zainteresowań obejmuje brzmienia wiążące tureckie czy bliskowschodnie dźwięki z rapem, R&B i muzyką klubową pochodzącymi z zachodu. Za aliasem FOOZOOL kryje się druga artystka odpowiedzialna za działania Club Chai – Lara Sarkissian. Producentka i DJ-ka z pasją bierze na warsztat bujającą klubową stylistykę i wypełnia ją niecodziennymi samplami wokalnymi czy perkusyjnymi. Wespół z 8ULENTINĄ tworzy energetyczny duet, zarażając swoim muzyczno-społecznym aktywizmem odbiorców znudzonych utartymi schematami panującymi na europejskich czy północno-amerykańskich parkietach.

Pod jakim kątem by nie spojrzeć na nieporównywalnie uformowany, w stosunku do innych polskich i zagranicznych festiwali, program Unsoundu, jego kluczowym elementem pozostaną trzy noce klubowe przetańczone we wnętrzach dawnego, brutalistycznego Hotelu Forum. Wśród czekających nas najciekawszych live-act’ów i DJ-setów wyróżnić można takich artystów, jak: upsammy, Friedman & Pais, DJ Python, Sherelle & Fauzia, Vladislav Delay & AGF, duet Zimpel / Shackleton, DJ Marcelle, Population One, Objekt x Ezra Miller, czy zamykające sobotnią imprezę Eris Drew b2b Octo Octa. Zestaw jak zawsze wypełnia współczesna wizja na temat muzycznych tradycji wielu kultur, jak w przypadku Ulwamassy z Indonezji czy Teto Preto z Brazylii. Jedyny w swoim rodzaju line-up uzupełniają najbardziej obiecujący polscy artyści wychodzący poza twórcze schematy, a wśród nich znalazł się redaktor Radia LUZ, znany z audycji Future Beats Kamil Matyja, kryjący się za aliasem Baby Meelo. Szansa na zdobycie wejściówki na wybraną noc klubową w Hotelu Forum w czwartkowych Ultradźwiękach.

Poza uwielbianą przez publiczność przestrzenią Hotelu Forum, czekają nas występy w wielu innych wyjątkowych miejscach – na przykład w pięknym Teatrze im. Juliusza Słowackiego, gdzie zagrają: Sote i Moor Mother na otwarcie, Matmos na zamknięcie festiwalu. Eli Keszler & Nate Boyce, a także The Caretaker & Weirdcore wystąpią w Kijów Centrum. Następnie, wspomnieć można o metalowych dronach od pionierów z grupy Sunn O))) oraz Roly’m Porterze & MFO w Teatrze Łaźnia Nowa. Program Unsoundu obejmuje również światową premierę koncertu Hildur Guðnadóttir, autorki soundtracku do serialu „Czarnobyl”, w opuszczonej fabryce Telkom Telos. W Centrum Kongresowym ICE odbędzie się występ uwielbianej przez unsoundową publiczność Holly Herndon i wreszcie owiane legendą środowe wydarzenie w Kopalni Soli w Wieliczce, gdzie czeka nas awangardowe show przygotowane przez Felicię Atkinson. Na domiar tego seanse filmowe, panele dyskusyjne, warsztaty.

Próbując wyłowić jedno wydarzenie z tak obszernego programu festiwalu, który możliwie najlepiej oddaje brzmienia i wartości, jakie organizatorzy w ostatnich latach promują, nie sposób nie wskazać Club Chai x Room 4 Resistance. W środowy wieczór 9-go października, znany krakowski klub Szpitalna 1 odwiedzą obie reprezentantki kolektywu z Oakland, należący do środowisk osób niebinarnych i queer przedstawiciele berlińskiego Room 4 Resistance, oraz szereg artystek i artystów takich, jak Deena Abdelwahed czy object blue. Wejściówka, umożliwiająca nieskrępowany taniec do tych około-basowych, interkontynentalnych brzmień, do zdobycia w czwartkowym wydaniu audycji Burn The Roots, między 21 a 22.

Szymon Baczyński