Broadcast

Autor: Jan Chrzan

Pomimo bogatej dyskografii i wyjątkowego stylu, grupa Broadcast wciąż pozostaje w cieniu największych gwiazd brytyjskiego indie. Przedstawiamy Trish Keenan i Jamesa Cargilla – nieodkryte muzyczne diamenty, które będą Wam towarzyszyć do końca tygodnia na 91 i 6 FM.

fot. Simon Godley

Duet poznał się w połowie lat 90' w Birmingham. Już w pierwszych nagraniach (jeszcze pod nazwą Pan Am Flight Bag) trudno nie usłyszeć mgły i tajemniczości tego regionu. Inspirowani psychodelą i folkiem, Keenan i Cargill tworzyli muzykę z każdym rokiem trudniejszą do zakwalifikowania. Łatki indie rock i dream pop w tym przypadku nie wystarczają – Anglicy wprowadzili do swoich pozornie prostych piosenek ducha awangardy. Dekonstruowali, psuli, mylili tropy tak, by efektem końcowym była muzyka równie wprowadzająca w niepokój, co dająca nadzieję.

Swoim wizerunkiem Broadcast wytworzyli wokół siebie otoczkę artystów trochę nie z tego świata. Szczególnie postać wokalistki i liderki potrafiła zafascynować. Na scenie Trish była zawsze zestresowana i nieśmiała – czemu wielokrotnie dawała wyraz w wywiadach. Na płytach i w swoich tekstach stawała się głosem pokolenia przemian i przełomu wieków. Zagubiona, często sama ze swoimi przemyśleniami, o skłonnościach do eskapizmu i operująca ogromną ilością metafor.

Jej inspiracje często dotykały świata bajek i marzeń – jedną z największych była Alicja w Krainie Czarów.

Memories are waking dreams and dreams are sleeping memories.

– stwierdziła w wywiadzie dla The Wire. Wraz z zespołem czerpała z dorobku muzyki eksperymentalnej lat 60' – na przykład zespołu United States Of America. Uwielbiała też awangardowe kino. Jej fascynacja filmem znalazła też ujście w stworzeniu soundtracku do filmu Barberian Sound Studio, którego ścieżka dźwiękowa wykracza daleko poza ramy gatunku.
 
 
 
Przedwczesna śmierć Trish Keenan w 2011 roku przekreśliła dalsze plany zespołu i bez wątpienia zostawiła pustkę w sercach fanów Broadcast. Ostatnie albumy na których możemy usłyszeć jej głos ukazały się w 2009 i 2013 roku. To pozycje zdecydowanie mniej popowe, eksplorujące field-recording, tzw. library music i elektroakustykę. Jeden z nich – Investigate Witch Cults Of The Radio Age – został nagrany we współpracy z Julianem Housem. Jego solowy projekt The Focus Group nigdy nie przebił sie do szerszej świadomości słuchaczy, ale był uwielbiany zarówno przez Trish jak i Jamesa. Sam Julian zaprojektował też większość okładek płyt Broadcast – jako grafik pracował też m.in. dla Oasis i Stereolab. To szczególnie z tym drugim zespołem grupa z Birmingham jest najczęściej porównywana.

Dużym zaskoczeniem była premiera w katologu wytwórni Warp projektu Children Of Alice. Zespół, składający się z byłych członków Broadcast, chciał oddać muzyczny hołd pamięci Trish. To szczególnie wymagająca propozycja, która w szeroko pojęty duchologiczny sposób odnosi się do aury roztaczanej przez wokalistkę. Bajkowe sample, sztuczki i eksperymenty produkcyjne rozwijają wątki podjęte na Barberian Sound Studio, jednocześnie wyrażając tęsknotę za liderką Broadcast.

Nasz Artysta Tygodnia na pewno sprawdzi się jako jesienno-zimowy soundtrack. Mamy jednak nadzieję, że zostanie z Wami na trochę dłużej – nie tylko ze względu na obszerność dyskografii, ale też różnorodność emocji, które mogą towarzyszyć jego odsłuchom. Nieważne czy sięgniecie po pierwsze nagrania z lat 90', gdzie szalone, psychodeliczne partie klawiszy przeplatają się z nierównym rytmem perkusji, czy po późniejsze, minimalistyczne i skromniejsze kompozycje – pozwólcie się prowadzić głosowi Trish Keenan przez labirynt dźwięków, a na pewno nie zbłądzicie.
 

 

Muzykę Broadcast usłyszycie na naszej antenie przez cały tydzień:podczas audycji Audiostarter oraz o północy i 14:00.

Jeżeli chcecie więcej – polecamy dedykowany ich dyskografii dwugodzinny miks w audycji Arrhythmia w londyńskim NTS Radio.