“Patriotyzm koszulkowy” – z czego wynika?

Autor: Michał Rypel

fot. wroclaw.pl      

Polska już po raz 99. świętuje Narodowe Święto Niepodległości. Z tej okazji częściej niż zwykle mówi się o patriotyzmie. Słownik Języka Polskiego definiuje go jako "silne przywiązanie, miłość, najczęściej do ojczyzny, poczucie więzi społecznej oraz chęć, gotowość poświęcenia się dla własnego narodu".

Z badań CBOS wynika, że aż 88 proc. Polaków uważa się za patriotów. Najczęściej taką deklarację potwierdzają przedstawiciele kadry kierowniczej i mieszkańcy większych miast. Najczęściej za patriotów nie uważają się rodacy między 18 a 24 rokiem życia. 

Coraz częściej można zauważyć, że sklepy decydują się na sprzedaż tzw. odzieży patriotycznej. Tego rodzaju produkty zdają się cieszyć niemałą popularnością. Wyróżniają je wzory i kolorystyka nadruków, nawiązująca do symboli narodowych – godła, flagi, a także do postaci znanych Polaków oraz dat wydarzeń historycznych. Chcąc zrozumieć ten fenomen, szczególnie w atmosferze obchodzonego święta, zasięgnęliśmy opinii specjalistki.  O modzie na odzież patriotyczną mówiła, dr Aleksandra Perchła-Włosik z Instytutu Socjologii UWr.